RSS

2. Black Swan

25 Apr

Dacă  ceva e cert în privința lui Darren Aronofsky, este faptul că știe să creeze o atmosferă absolut extraordinară în filmele sale, care te bântuie și la săptămâni după vizionare. A dovedit-o cu Pi, Requiem pentru un vis, Fântâna și bineînțeles și cu ultimul său film – Black Swan.

Ideea filmului este extrem de simplă, după cum ne explică și personajul lui Vincent Cassel – Thomas Leroy, dar execuția este incredibil de inteligentă și cu o atenție la detalii ce atinge cote aproape obsesiv-compulsive.

Thomas Leroy: We all know the story. Virginal girl, pure and sweet, trapped in the body of a swan. She desires freedom, but only true love can break the spell. Her wish is nearly granted in the form of a prince. But before he can declare his love, her lustful twin, the Black Swan, tricks and seduces him. Devastated the White Swan leaps off a cliff, killing herself and in death finds freedom.

Avem, deci, lebăda albă, Nina Sayers, interpretată de Natalie Portman, o fată pe care cu multă generozitate o s-o numesc ingenuă și a cărei singur vis este să danseze perfect și să se evidențieze, preferabil printr-un rol principal. Dansul ei este unul ca la carte, sigur și precis ca bătăile unui metronom. Îi lipsește însă, cum era de așteptat, pasiunea și curajul de a trăi cu adevărat dansul.

Fiind un film de Darren Aronofsky,  în spatele acestui lucru se află niște motive un pic bolnave, dacă nu chiar patologice. Mama Ninei este o fostă balerină, care a trebuit să renunțe la dans când a rămas însărcinată și acum încearcă cu disperare să își trăiscă visul prin fiica sa. De notat ar mai fi faptul că Barbara Hershey ar trebui să se oprească, cam pe acum, din a mai face operații estetice…

Ceea ce ne este arătat este destul de deranjant, însă ceea ce ne este sugerat, e cu adevărat sinistru.

Curând facem cunoștiință și cu lebăda neagră, Lily, o fată recent adăugată trupei de balet, care întârzie mereu și este exact opusul lui Nina. Dansul ei este unul impulsiv, imperfect, dar extrem de seducător.

Pe lângă simbolistica alb/negru, Aronofsky folosește intens și imaginile în oglindă, dând astfel filmului acel element suprarealist, de la care nu îți poți lua gândul după vizionare.

De apreciat este și faptul că obiectul iubirii Ninei nu este un bărbat, ci baletul, o viziune feministă (dacă nu sper la prea multe), sau cel puțin modernistă, în care viața protagonistei nu se învârte în jurul unui bărbat. Și în asta (printre altele) constă geniul lui Aronofsky și ceea ce separă un film bun de un thriller cu un subiect epuizat.

La fel ca și în Requiem pentru un vis, pe parcursul filmului acțiunea devine din ce în ce mai intensă, culminând cu una dintre cele mai frumoase scene pe care le-am văzut într-un film și care îmi va rămâne în amintire mult timp de acum încolo.

Pe lângă intriga principală avem parte și de o poveste secundară, cea a lui Beth, o balerină care este retrasă din trupă de către Thomas, datorită vârstei. Ne este descrisă ca fiind o dansatoare perfectă, dar în același timp și instabilă psihic, o mise-en-scène a vechiului proverb conform căruia geniul nu poate exista fără un pic de nebunie.

Acest lucru este dovedit și în cazul Ninei, dar în final dansul ei este cel cu adevărat perfect în singularitatea sa.

Celebra scenă controversată nu mi s-a părut complet inutilă, pentru că hey, vorbim de Mila Kunis in portjartier (ceea ce nu-i niciodată un lucru rău), dar nici pe departe la fel de șocantă ca cea din Requiem pentru un vis.

În concluzie Black Swan este cel mai bun film de acest gen de la Mullholand Drive încoace.

 
7 Comments

Posted by on 25 April 2011 in 1001 filme de văzut intr-o viață

 

Tags: , , , , ,

7 responses to “2. Black Swan

  1. klausen1976

    25 April 2011 at 20:45

    filmul asta este , in opnia mea, marele castigator al anului. datorita lui am devenit un contestatar aprig al lui “king’s Speach” …

    altfel, mi se pare mult mai bun decat Requiem … except the soundtrack ,😆

     
  2. Laura

    25 April 2011 at 20:55

    Chiar astazi o sa reusesc sa vad, in sfarsit, The King’s Speech, dar sunt convinsa ca o sa imi placa, pentru ca Bonham Carter + Firth + Rush = heaven.😀

    Eu am fost mereu de parere ca Oscarurile ar trebui organizate pe categorii, pentru ca nu stiu cum ai putea alege intre o comedie si o drama daca ambele sunt geniale. Din pacate mi se pare ca in ultimii ani valoarea filmelor e in scadere. Bine ca exista Sundance-ul!

     
    • klausen1976

      25 April 2011 at 22:54

      am digerat greu ideea asta cu scaderea calitatii, insa incep sa cred ca este ceva adevar in strafundurile sale, desi eu inca mai am incredere in Hollywood …
      cat despre King Speach , pe mine m-a dezamagit. nimic special. Cat despre Carter, a fost si ea pe acolo. Nu a jucat nimic, doar s-a bagat inseama . A jucat mult mai mult in cele cateva minute din Harry potter …
      In privinta lui Rush iti dau dreptate insa … este uluitor. inca de la Quills🙂

       
      • Laura

        25 April 2011 at 23:23

        In legatura cu scaderea calitatii as vrea sa precizez ca o resimt mai degraba d.p.d.v. cantitativ. Pe cand si cu cativa ani in urma era foarte greu sa alegi intre filmele nominalizate, acum de obicei 2, 3 din ele pot fi considerate filme de exceptie, pe cand celalte le descriu de obicei ca fiind bunicele. O fi si din cauza ca tindem sa numim filmele bune din trecut “clasice’ si prin urmare sa ne aducem aminte de ele ca fiind mult mai bune decat au fost?

        Tocmai am terminat de vizionat King’s Speech – ciudat film. M-as mai fi uitat 3 ore pentru Firth si Rush, dar povestea in sine a fost atat de blazata, ca ar fi putut la fel de bine sa fie un BBC Miniseries…

        Quills e sigur un film de care nu o sa uit niciodata, mai ales ca am mintit la centrul de inchirieri video in privinta varstei, ca sa-l pot viziona.😀

         
  3. Movie Zone

    25 April 2011 at 22:47

    cu ocazia asta Aronfosky reuseste sa scoata la lumina talentul Nataliei Portman,un film care de abia si-a primit banii de buget si a ajuns o realizare cinematografica geniala marca Darren Aronfosky.

     
    • Laura

      25 April 2011 at 23:27

      Si totusi gurile rele nu pot privi dincolo de intreaga controversa cu dublura lui Natalie Portman. Chiar azi citeam comments-urile la un articol despre Black Swan, in care o gramada de lume proclama sus si tare ca nu o sa vada filmul pentru ca Natalie Portman nu a fost cea care a dansat de fapt.

      Ai impresia ca lumea nu se mai poate bucura de un lucru bun, daca nu il taraste prin noroi de cateva ori.

       
  4. Movie Zone

    25 April 2011 at 23:53

    daca vreo balerina i-a facut cateva din numerele de balet ce mai conteaza(dar ma indoiesc) si a fost rasplatita pentru interpretare iar in scenele importante nu cred ca a lipsit.

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: